Krótkoterminowa wymiana uczniów - Kutina 17-22.10.2016r.

Zmienia życie. Otwiera umysły.

Podstrona została opracowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Podstrona odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.

„HerE smeLls Like Oscar – an international upskilling program

of high school students in the field of film journalism"

/Zapach Oskara – międzynarodowy program dla uczniów liceum rozwijający umiejętności z zakresu dziennikarstwa filmowego/

Ten projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej  w ramach programu ERASMUS+

Dnia 17 października 2016 grupa uczniów z klasy IID oraz IIID poleciała do

Chorwacji w ramach projektu Erasmus+. O godzinie 10 wyjechaliśmy spod szkoły, by pojechać na Lotnisko im. Chopina w Warszawie. Ze względu na to, że dotarliśmy na nie 2 godziny przed odlotem, mieliśmy czas, by porozmawiać o tym co chcielibyśmy wynieść z naszej podróży. Wylecieliśmy do Zagrzebia bez opóźnień o godzinie 14.25. Lot przebiegł nam bez żadnych zakłóceń.  Z lotniska w stolicy Chorwacji pojechaliśmy autobusem na dworzec, by tam przesiąść się w autokar, który bezpośrednio zabrał nas do naszego celu podróży- Kutiny. Na nasz przyjazd czekały dwie panie, które są opiekunkami projektu w Chorwacji- pani Daliborka Solenički oraz Natalija Kolenc. Wraz z nimi przywitała nas jedna z uczennic, która odwiedziła nas w maju- Lana. Po krótkim przywitaniu zaprowadzono nas do hotelu, gdzie został nam przedstawiony szczegółowy plan wyjazdu.

Następnego dnia udaliśmy się na godzinę 9 do szkoły Tina Ujevica w Kutinie.

Przywitał nas dyrektor szkoły, pan Jakov Novokmet. Jedna z uczennic zaprezentowała nam prezentację z wizyty Chorwatów w Łodzi. Następnie wszyscy razem obejrzeliśmy film o Łodzi, który został stworzony przez nas. Po zakończeniu projekcji wysłuchaliśmy wstępnych uwag na temat filmu.

O godzinie 11.30 spotkaliśmy się z burmistrzem miasta panem Andrijem Rudić. Podczas rozmowy z panem prezydentem opowiedzieliśmy krótko o projekcie oraz o tym co podoba nam się Kutinie. Spotkanie to przebiegło bardzo miło, ponieważ pan burmistrz jest  bardzo sympatycznym i wesołym człowiekiem. Kolejnym punktem w planie było zwiedzanie tego urokliwego miasteczka. Pierwszą rzeczą, którą zobaczyliśmy był Kościół NMP Śnieżnej. Przewodnik opowiedział nam o historii tego kościoła i o tym, co znajduje się w środku

i jakie ma znaczenie. Zwiedziliśmy również Muzeum i Galerię Moslavina. Po zakończeniu spaceru po mieście zostaliśmy zaproszeni na ognisko do rodzinnej winiarni jednej z uczennic, Dory. Tego wieczora wszyscy świetnie się bawiliśmy. Wspólne rozmowy oraz śpiewy bardzo zbliżyły nas do siebie. Czas ten upłynął nam w tak wspaniałej atmosferze, że nikt nas nie chciał wracać do hotelu.

W środę, 19 października, pojechaliśmy do Zagrzebia, by zwiedzić dom filmowy oraz szkołę animacji. Obejrzeliśmy ciekawy film o tym jak tworzy się animacje. Produkcja ta nie tylko wiele nas nauczyła o animacjach, ale też wywołała uśmiech na naszych twarzach. Tego samego dnia około godziny 16 spotkaliśmy się w szkole naszych przyjaciół. Czekały nas ciekawe warsztaty, które były związane z naszą wycieczką do Zagrzebia. Zostaliśmy podzieleni na grupy. Każda z grup liczyła po kilka osób wśród których byli zarówno Chorwaci jak i Polacy. Naszym zadaniem było obejrzenie jednego z chorwackich filmów animowanych oraz odpowiedzenie na kilka prostych pytań do nich. Następnie mieliśmy zrobić plakat, który odnosił się do niego. Ostatnim etapem pracy była prezentacja przed wszystkimi grupami oraz opiekunami. Każdy plakat był ciekawy i dobrze odnosił się tematu. Po tym, po raz drugi, obejrzeliśmy film, z którym przyjechała nasza grupa, by móc dyskutować o tym, co moglibyśmy w nim zmienić oraz o tym, czy ta produkcja zachęciła osoby, które nie były wcześniej w Łodzi, do przyjazdu do naszego miasta. Wspólnie wyciągnęliśmy wnioski i zapisaliśmy nasze pomysły.

Następnego dnia ponownie wybraliśmy się do Zagrzebia. Tym razem zwiedziliśmy Muzeum Miasta. Było to ciekawe doświadczenie, gdyż dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy na temat stolicy Chorwacji. Między tym, a następną atrakcją turystyczną mieliśmy 2 godziny wolnego czasu, by wraz z Chorwackimi uczniami obejrzeć miasto od innej strony, tej codziennej. O godzinie 14 wszyscy razem wybraliśmy się do Izby pamięci poświęconej Marii Juric Zagorki, pierwszej europejskiej kobiety dziennikarki. Wysłuchaliśmy krótkiego wykładu na temat życia Zagorki. Mogliśmy zobaczyć rzeczy prywatne, takie jak maszyna do pisania czy też zdjęcia rodzinne.

Najciekawszym dniem naszej podróży był piątek. Pomimo wczesnej pory wyjazdu, ok. 7 rano, wszyscy byliśmy podekscytowani tym, że jedziemy nad morze. Nie zawiedliśmy się, gdyż oba miasteczka- Rijeka i Opatija były przepiękne. Widok, który rozpościerał się z Zamku Trasat zaskoczył nas wszystkich. Mimo, że pogoda nie dopisała w tym mieście, każdy z nas miał uśmiech na twarzy, ponieważ zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc. Po zwiedzeniu Rijeki pojechaliśmy do Opatij. W drugiej miejscowości wyszło słońce, więc wszyscy byliśmy bardzo zadowoleni. W tym nadmorskim mieście pan przewodnik pokazał nam wiele ciekawych miejsc. Oprócz widoków, tym co najbardziej się nam spodobało, był mur, na którym namalowane zostały twarze sławnych ludzi, takich jak Albert Einstein. Miłym zaskoczeniem było to, że w Opatij znajdowała się tablica upamiętniająca Józefa Piłsudskiego oraz popiersie Henryka Sienkiewicza. Zwieńczeniem tego dnia była chwila odpoczynku w Hotelu Milenij, który w środku wyglądał jak pałacyk. Droga powrotna do Kutiny minęła nam w bardzo wesołej atmosferze. Podczas tych trzech godzin dowiedzieliśmy się bardzo dużo o sobie nawzajem.

W sobotę, 22 października, po raz ostatni spotkaliśmy się w szkole. Zostaliśmy bardzo ciepło pożegnani, zarówno przez uczniów jak i nauczycieli. Tego dnia ponownie dyktowaliśmy na temat filmu. Niestety o godzinie 10 musieliśmy się pożegnać z naszymi chorwackimi przyjaciółmi. Kilko z nich postanowiło odprowadzić nas na autobus do Zagrzebia. Ponieważ mieliśmy jeszcze godzinę do przyjazdy autokaru, wykorzystaliśmy ten czas na wymienienie się numerami telefonów, robienie wspólnych zdjęć, a także na wspominanie całego naszego pobytu w Kutinie. Około godziny 13 byliśmy na lotnisku w Zagrzebiu. Wylecieliśmy do Łodzi zgodnie z planowanym czasem. Przed naszym liceum byliśmy około godziny 21.

Jesteśmy zadowoleni z całego pobytu w Chorwacji. Cieszymy się też, że wróciliśmy do Łodzi z materiałem, który może nam pomóc w ulepszeniu naszego filmu.

Karolina Paliwoda kl. IIID, Natalia Łajszczak kl. IID

programwyjazdudokutiny17-22.102016.doc

.... i jeszcze więcej zdjęć na szkolnym facebooku - zobacz !